مدیریت صنعت و تولید

جزوات آموزش مدیریت صنعت و تولید، مهندسی صنایع

مدیریت صنعت و تولید

جزوات آموزش مدیریت صنعت و تولید، مهندسی صنایع

انتخاب همکار و تامین کننده تجاری و شاخص ها


تعریف همکار تجاری:

همکاری تجاری، یک ارتباط تجاری بین دو شرکت بر اساس اعتماد دو سویه، تسهیم سود و پاداش و ریسک، برای ایجاد مزیت رقابتی است، که نتیجه آن عملکرد بهتر در تجارت برای دست یابی موثر تر به اهداف دو طرف است.

 

شاخص های انتخاب همکار و تامین کننده:


1 – تحویل به موقع: تحویل و ارایه قطعات کنار خط تولید بر اساس برنامه ریزی انجام شده و زمان دقیق مورد نیاز تولید، این متغیر برای سیستم های تولیدی که شرایط JIT دارند، مفهوم بیشتری دارد.


2 – حفظ کیفیت در طی دوره: وجود کیفیت و حفظ آن در طی عملیات، این متغیر با میزان ضایعات و برگشتی ها در تحویل های متعدد سنجیده می شود.


3 – ارتباطات و تبادل اطلاعات: روان و شفاف بودن اطلاعات و ارتباطات، طی دوره عملیات بین دو طرف و پاسخ گویی به هنگام و درست به نیاز های ارتباطی و اطلاعاتی دو سازمان.


4 – وضعیت برنامه ریزی و کنترل عملیات: ارایه برنامه و وضعیت تولید، موجودی و در نظر داشتن کنترل عوامل برنامه ریزی و کنترل موجودی در عملیات مشترک.


5 – کمک و همکاری در لجستیک: میزان حمایت و فعالیت تامین کننده در عملیات لجستیک ماننده تدارکات حمل و نقل موجود متناسب با نیازها و تغییرات ناگهانی در تولید کننده و رفع مسایل و مشکلات فی مابین در این زمینه.


6 – اعتماد و تعهد: پایبندی به اصول و عملیات، وفاداری و صداقت به انجام سفارشات و قرارداد.


7 – نو آوری و همکاری در سودآوری: نوآوری در هر یک از اجزاء مدل همکاری مانند لجستیک بهتر، طراحی مدل حمل و نقل بهتر، بسته بندی بهتر و ساده تر، بهبود در قطعه یا مواد تحویلی، کاهش ضایعات یا هزینه با در نظر گرفتن ارتباطات.


8 – موقعیت جغرافیایی: نزدیک تر بودن تامین کننده موجب ارتباط بهتر و سریع تر خواهد بود.


9 – قدرت مالی: شرکت تامین کننده اگر دارای قدرت مالی بالاتر باشد، در توسعه، طراحی و بهبود و عملیات بهتر می تواند، فعالیت کند. میزان قدرت مالی به نوع قطعه و مواد تامینی وابسته و از دیدگاه تولید کننده قابل اندازه گیری به صورت کمی و کیفی است.


10 – انعطاف و تغییر: علاقمندی به تغییر و قبول و کم بودن مقاومت در برابر تغییر و همچنین انعطاف تامین کننده در زمینه این امر، موجب می شود برای پاسخ گویی سریع به نیازهای مشتری که از ضروریات توان رقابتی در جهان امروز است، از طریق تامین کننده یک مزیت رقابتی بدست آورد.


11 – قدرت فنی و مهندسی: دارای توان مهندسی درون سازمانی جهت تولید، بازرسی، تعمیرات .


منبع: جزوه استفاده از مدل سازگاری در حالت جبرانی و غیر جبرانی برای انتخاب همکار تجاری در شبکه تامین مواد و قطعات.